Undersidor

Användarmeny

Det optimala simpla CMSet

Svara
Visar 1-5 av 5
  •  

Sitter i projekt-tankar...

Vad skulle ett enkelt, lättanvänt cms ha för funktioner ?

Jag tänker mig ett enklare media-arkiv
Pages
Posts ( Blog, typ )
Och lite analysverktyg

Vad mer ?

Har du tänkt bygga ett eget?

Det finns ju redan en hel drös med CMS, så jag skulle nog rekommendera att du kollar runt på en del av de alternativ som redan finns. Då får du både koll på hur "marknaden" ser ut samt att du kanske får inspiration till hur du skulle kunna göra ett eget som passar bättre för dina behov.

Exempelvis i mitt favorit-cms, Symphony CMS, kan man bygga helt egna datakällor (blogginlägg osv) där alla fält skapas av extensions. Det är ett bra tänk för ett CMS tycker jag, istället för att låsa in sig på några fåtal typer av datakällor. Jag kan tala gott om Symphony i timmar, men tänkte låta bli den här gången :)

Hur som helst, testa runt lite och skriv upp vad du själv saknat i de redan existerande lösningarna. Tror det är bäst.

Marcus Olovsson. Det är jag det.

Arood skrev:

Har du tänkt bygga ett eget?

Det finns ju redan en hel drös med CMS, så jag skulle nog rekommendera att du kollar runt på en del av de alternativ som redan finns. Då får du både koll på hur "marknaden" ser ut samt att du kanske får inspiration till hur du skulle kunna göra ett eget som passar bättre för dina behov[...].

Jag inser att jag inte kommer skapa nästa wordpress, men jag söker inte efter det perfekta färdiga systemet. Jag vill bygga mitt eget :)

Det jag egentligen saknar är enkelhet. För en användare ovan vid datorer är Symphony och Wordpress relativt svårhanterat om man ska sköta en hel sida.

Jag tror faktiskt Symphony är ganska enkelt för slutanvändaren att använda, just eftersom utvecklaren har så stora möjligheter för att anpassa datakällorna.

Och jag försöker inte hindra dig från att bygga ett eget system, det är grymt lärorikt. Men jag tycker du ska söka inspiration från redan existerande lösningar och kanske hitta på en lösning som du tycker saknas. Då blir det roligare att koda också.

Marcus Olovsson. Det är jag det.

Jag föreslår Radiant CMS, och dess php-portar Frog CMS eller Wolf CMS.

Dessa har allt du nämner, men inte särskilt mycket mer alls.

SilverStripe CMS har sin charm och är mycket snyggt per default. Det skulle kunna eftersträvas också, då det visar hur enkelt det ska vara att anpassa ett admin-gränssnitt.

Ett CMS med samma funktioner som Raidant/Frog/Wolf och med SilverStripes skal skulle vara något för dig att sätta tänderna i.

Ändrat totalt 1 gång(er), senast 28/7 2010 17:07 av madr

Visar 1-5 av 5
  •