Undersidor

Användarmeny

Full opacitet inom en transparent div?

Svara
Visar 1-3 av 3
  •  

Om jag har en div med transparent bakgrund, hur gör jag då för att sub-divar (

<div><DIV></DIV></div>

- jag menar de som har stora bokstäver) slipper det och har full opacitet? Om möjligt slipper jag gärna ändra HTML och bara redigera CSS för jag arbetar med någon annas Wordpress tema (som använder Thesis, om det gör någon skillnad).

Med vanliga opacity går det inte att hacka till sig det, men det finns andra lösningar (som även är mer korrekta).

I CSS3 går det att använda färger med alpha-kanal. Med andra ord, man kan göra genomskinliga färger. Till exempel background: rgba(0,0,0,0.5) blir en halvt genomskinlig svart. De första tre är precis som rgb() och den sista är samma sak som opacity. rgba fungerar i Gecko (Firefox) och Webkit (Safari/Chrome) afaik.

Du kan också använda PNG-bilder, eftersom de har stöd för alpha-transparens. Då fungerar det också med lite fler webbläsare, som Opera och IE7/8 (även om stödet är lite buggat i 7an om jag inte minns fel).

Marcus Olovsson. Det är jag det.

.png lösning kom jag att tänka på precis efter jag gjorde det här inlägget, men Thesis har en dubbel ram, den ena är en bakgrund och den yttre är en riktig ram - och man kan inte använda bilder för en ram (så vitt jag vet). Men med rgb-alpha grejjen borde det inte vara några problem. Tack!

Visar 1-3 av 3
  •